Ergoterapie pro děti

Rozvoj dětí hrou
Ergoterapie je neodmyslitelnou součástí rehabilitace dětí. Rozvíjí je formou hry. Touto zábavnou formou vede děti k rozvoji psychomotoriky, jemné a hrubé motoriky, zlepšuje u dětí prostorovou orientaci, motivaci, schopnost učení, koordinaci a sociální interakci. To vše vede k tomu, že je dítě samostatnější, spokojenější a úspěšnější. Ergoterapie je velmi vhodná u dětí s ADHD, ADD, PAS, s opožděným psychomotorickým vývojem, dysfázií a specifickými poruchami učení. Má také velmi dobrý vliv na poruchy pozornosti a zrakově - prostorovou orientaci.
S čím ergoterapie může pomoci...
- s tréninkem soběstačnosti v denních aktivitách doma i ve škole
- s rozvojem hrubé a jemné motoriky (cílená motorika horních končetin)
- s podporou psychomotorického vývoje
- s rozvojem paměti, pozornosti a snadnějším učením
- se zlepšením koordinace pohybu a stabilitou
- s rozvojem grafomotoriky
- s rozvojem školních dovedností i volnočasových aktivit
- se zlepšením řečových funkcí
- s rozvojem komunikace a kognitivních funkcí
Určená pro děti...
- s vývojovými problémy
- s potížemi pozornosti a hyperaktivitou (ADD / ADHD)
- s poruchou autistického spektra (PAS)
- s vývojovou dysfázií
- s dyspraxií nebo poruchou vývojové koordinace (DCD)
- s poruchami učení
- s neurologickými diagnózami (např. DMO, periferní parézy ...)
- s poruchami senzorického zpracování (SPD)
- se získaným poškozením mozku
- s Downovým syndromem
- se svalovou dystrofií
- po úrazech či operacích
Dětská ergoterapie rozvíjí...
- zvládnutí činností běžného dne (oblékání, příjem potravy, hygienou a další)
- jemnou i hrubou motoriku
- koordinaci pohybu a rovnováhy
- grafomotoriku
- senzorické zpracování
- bilaterální koordinaci
- vizuální vnímání
- kognitivní a exekutivní funkce
- sociální dovednosti
- psychomotorický vývoj
- soběstačnost v domácím i venkovním prostředí
- paměť, učení a pozornost
- využití kompenzačních pomůcek, úpravy domácího prostředí
Co od terapie očekávat...
-
lépe zvládat školní povinnosti,
-
být samostatnější,
-
cítit se jistěji a klidněji,
-
rozvíjet se ve svém tempu.
Jak to probíhá...
Při prvním setkání bude provedeno vstupní vyšetření (cca 60 minut), na jehož základě společně s rodinou stanovíme terapeutický cíl. Dále vytvořím individuální rehabilitační plán s ohledem na slabé/silné stránky a potřeby dítěte. Plán zahrnuje rozvoj praktických dovedností (oblékání, osobní hygiena, sebesycení, atd...) i dalších funkcí ( kognitivních, motorických, senzorických i sociálních).
Dle terapeutického plánu doporučím počet terapií zaměřených na řešení konkrétního cíle a vytvořím časový harmonogram terapií.
Vlastní terapie formou hry pak trvá 50 minut včetně edukace rodiče.
Prováděné terapie...
- Neurovývojová stimulace NVS kombinuje inhibici primárních reflexů, zlepšení senzorické integrace a rozvoj rovnováhy, koordinace a držení těla. Nevyhaslé primární reflexy ovlivňují pozornost, motoriku, řeč, schopnost se učit a spoustu dalších oblastí. Po vyšetření primárních reflexů následuje terapeutický program. Jednoduché a krátké cvičení je třeba cvičit pravidelně po dobu 6 - 9 měsíců. Při cvičení je nutná spolupráce.
- Prvky senzorické integrace v terapii pomáhají mozku zpracovat všechny přicházející smyslové podněty z vnějšího i vnitřního prostředí a využít je v denním životě. Jde především o schopnost správně vnímat hmatové, sluchové a vizuální podněty a také polohu vlastního těla pro správnou koordinaci těla a motorické plánování. Dítě pak může provádět cílené a přesné pohyby, lépe se orientuje v prostoru, rozvíjí řeč a celkové vnímání
- Synergická reflexní terapie (SRT) je kombinace manuálních technik aplikovaných současně během jednoho ošetření. To přináší synergický efekt při odstraňování patologických projevů na pohybovém ústrojí. Tato terapie je velmi vhodná u poruch hybného aparátu (vrozené vady nosného aparátu, skoliózy, poúrazové a pooperační stavy), DMO, zvýšené salivaci, špatné artikulaci, chůzi po špičkách a mnoha dalších potíží u dětí a dospělých. SRT se provádí v 10 – 15-ti denních blocích a opakuje se 4 – 5x do roka.
- Handle je přístup, který bere chování jako způsob komunikace a snaží se pochopit, co dané chování znamená. Tímto působením se snažíme omezit stres a přetížení dítěte a podpořit schopnost učení a zlepšit tak kvalitu života. Ovlivnit můžeme například úpravu písemného projevu pomocí úpravy svalového napětí horní končetiny nebo neposednost při práci u stolu a spoustu dalších obtíží především u dětí s poruchami učení, pozornosti, ADHD, PAS, vývojovou dysfázií, DMO a mnoho dalších.
- Bazální stimulace je koncept pro stimulaci základní úrovně lidského vnímání, pohybu a komunikace. Tento koncept působí na vnímání informací z pacientova vlastního těla, přispívat k pocitu klidu a bezpečí. Na tělo působíme pomocí vibrace, somatická stimulace (tlak, který pomáhá uvědomit si hranice vlastního těla) a vestibulární stimulace (změny polohy těla), dále využíváme zvukové, čichové, dotekové a vizuální podněty.
- Orofaciální stimulace působí na oblast obličeje a úst a tím zlepšuje orientace jazyka v ústech, zlepšuje polykání a řečové funkce, snižuje salivaci, upravuje dýchání, vyrovnává napětí a citlivost svalů obličeje a navozuje příjemné pocity.